چکیده :
ترجمه ماشینی:
آناندا آبیسکارا مدعی است که دموکراسی، همراه با هنجارهای سکولار گرامی آن، بر ایده یک وعده موکول به آینده بنا شده است.
ریشه در وعده مسیحایی دموکراسی این باور است که هویت مذهبی - سیاسی - مانند بودایی، هندو، سینهالی، مسیحی، مسلمان یا تامیل - را می توان نقد کرد، خنثی کرد، بهبود داد و تغییر داد، حتی در حالی که از نسل کشی گذشته جدایی ناپذیر باقی می ماند.
.
او استدلال می کند که این باور ساده دقیقاً همان چیزی است که ما را از به چالش کشیدن خشونت نهفته در حاکمیت سیاسی پسااستعماری منحرف می کند.
در عین حال، ما نمیتوانیم به سادگی مفهوم دموکراتیک را کنار بگذاریم، زیرا این مفهوم عمیقاً در درون خود مدرنیست، سرمایهدار و اومانیست ما نفوذ میکند.
ابیسکارا در کتاب «سیاست دین پساسکولار» ما را دعوت میکند تا میراثهای اخلاقی-سیاسی خود را بازنگری کنیم و به آنها نه بهعنوان مشکل، بلکه بهعنوان آپوریا، به معنای دریدی، یعنی بهعنوان تضادها یا بنبستهایی که قابل حل نیستند، نگاه کنیم.
او استدلال می کند که نظریه پردازی انضباطی در دین و سیاست قادر به شناسایی ابهامات مدرنیته پسااستعماری ما نیست.
میراث های نابهنجار، که مانند شبح هایی هستند که نمی توان آنها را آرزو کرد، نوع جدیدی از تفکر را می طلبد.
این تفکر است که ابیسکارا آن را عزاداری و ارث بردن نامیده است.
عدم ارث بردن روشی برای تعمق در تاریخ است که هم از دوتایی ساده به خاطر سپردن و فراموشی اجتناب میکند و هم دیدگاهی اصیل در مورد میراث، حافظه و زمان ارائه میکند.
abeysekara در محیطها و فرهنگهای ایالات متحده، فرانسه، انگلستان، سریلانکا، هند و تبت قرار دارد.
او در ارائه نمونههای عینی دین در زندگی عمومی، وظیفه بازسازی مقدمات نابههنجار لیبرالیسم و سکولاریسم را زیر سوال میبرد.
او از طریق خوانش دقیق نیچه، هایدگر، آرنت، دریدا، باتلر، و آگامبن، و همچنین فوکو، اسد، چاکرابارتی، بالیبار و ژیژک، راهی برای اندیشیدن در مورد آینده سیاست پست سکولار به خوانندگان ارائه می دهد که هم پویا و هم خلاق است.
ananda abeysekara contends that democracy, along with its cherished secular norms, is founded on the idea of a promise deferred to the future.
rooted in democracy's messianic promise is the belief that religious—political identity-such as buddhist, hindu, sinhalese, christian, muslim, or tamil—can be critiqued, neutralized, improved, and changed, even while remaining inseparable from the genocide of the past.
this facile belief, he argues, is precisely what distracts us from challenging the violence inherent in postcolonial political sovereignty.
at the same time, we cannot simply dismiss the democratic concept, since it permeates so deeply through our modernist, capitalist, and humanist selves.
in the politics of postsecular religion, abeysekara invites us to reconsider our ethical-political legacies, to look at them not as problems, but as aporias, in the derridean sense-that is, as contradictions or impasses incapable of resolution.
disciplinary theorizing in religion and politics, he argues, is unable to identify the aporias of our postcolonial modernity.
the aporetic legacies, which are like specters that cannot be wished away, demand a new kind of thinking.
it is this thinking that abeysekara calls mourning and un-inheriting.
un-inheriting is a way of meditating on history that both avoids the simple binary of remembering and forgetting and provides an original perspective on heritage, memory, and time.
abeysekara situates aporias in the settings and cultures of the united states, france, england, sri lanka, india, and tibet.
in presenting concrete examples of religion in public life, he questions the task of refashioning the aporetic premises of liberalism and secularism.
through close readings of nietzsche, heidegger, arendt, derrida, butler, and agamben, as well as foucault, asad, chakrabarty, balibar, and zizek, he offers readers a way to think about the futures of postsecular politics that is both dynamic and creative.
نویسنده :
Ananda Abeysekara (آناندا آبیسکارا)
منبع اصلی :
https://vdoc.pub/documents/the-politics-of-postsecular-religion-mourning-secular-futures-1csh90mv5hag
یادداشت :
Originally published: 2008
:insurrections
critical studies in religion, politics, and culture
Slavoj ŽiŽek, Clayton Crockett, Creston Davis, Jeffrey W. Robbins, editors
توضیحات فیزیکی اثر :
349 صفحه
توضیحات اضافی :
ترجمه ماشینی یادداشت صفحه دوم کتاب:
تلاقی دین، سیاست و فرهنگ یکی از موضوعاتی است که بیشتر مورد بحث قرار گرفته است
در تئوری امروز همچنین عمیق ترین و گسترده ترین تأثیر را بر جهان دارد.
شورش ها: مطالعات انتقادی در دین، سیاست و فرهنگ ابزارهای
فلسفه و نظریه انتقادی به پیامدهای سیاسی چرخش دینی. در
این مجموعه به طیف وسیعی از سنت های مذهبی و دیدگاه های سیاسی در ایالات متحده می پردازد
ایالات، اروپا و سایر نقاط جهان. بدون حمایت از هیچ مذهبی خاص یا
با این حال، هدف این سریال از دیدگاه الهیاتی این است که به رهایی بخشی رادیکال پتانسیل دین وفادار باشد.
========
The intersection of religion, politics, and culture is one of the most discussed areas
in theory today. It also has the deepest and most wide-ranging impact on the world.
Insurrections: Critical Studies in Religion, Politics, and Culture will bring the tools of
philosophy and critical theory to the political implications of the religious turn. The
series will address a range of religious traditions and political viewpoints in the United
States, Europe, and other parts of the world. Without advocating any specifi c religious or
theological stance, the series aims nonetheless to be faithful to the radical emancipatory
potential of religion.